На сайті Підручник.ком.юа зібрані шкільні підручники для учнів молодших класів, а також для старшокласників.
Тут ви можете в ознайомлювальних цілях абсолютно безкоштовно переглянути онлайн підручник з будь якого шкільного предмету.
Директор школи, який несе відповідальність за роботу закладу загальної середньої освіти, зобов’язаний мати повну інформацію про місцезнаходження всіх педагогічних працівників. За даними місцевих органів управління освітою станом на 25 квітня 2022 р. за кордон виїхало 23,5 тис. учителів.
Чинне законодавство не встановлює жодних обмежень щодо робочого місця педагогічного працівника в умовах дистанційної роботи, зокрема й за межами України.
Кожен працівник, робота якого відбувається в дистанційному режимі, може самостійно визначити робоче місце та є відповідальним за гарантування безпечних і нешкідливих умов праці на ньому, зокрема за межами території України.
Зв’язок з педагогічним працівником здійснюється з допомогою доступних інформаційно-комунікаційних технологій.
За кордоном встановленню контактів зі вчителями можуть сприяти також дипломатичні представництва України та українські громадські організації в країнах перебування.
26 квітня 2022 року, Уряд затвердив зміни до порядків організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної та загальної середньої освіти.
В умовах воєнного стану значна кількість осіб з особливим освітніми потребами була тимчасового переміщена до інших регіонів України. Зважаючи на це, виникли нові умови організації освітнього процесу для осіб, які навчаються в інклюзивних групах і класах.
Наразі в жодному куточку України діти з ООП не відчувають себе в безпеці через відсутність належних умов для здобуття освіти, а також навантаження на батьків і заклади, які частково виконують функцію прихистку для біженців. З метою покращення ситуації, зміни до порядків знімають деякі обмеження на період дії воєнного стану, а саме:
Постанова КМУ про внесення змін до порядків організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної та загальної середньої освіти за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/483-2022-%D0%BF#Text
Згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 28.03.2022 №274 «Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні» органам управління у сфері освіти місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають заклади загальної середньої освіти, доручено забезпечити та організувати зарахування здобувачів загальної середньої освіти, які вимушені були змінити місце навчання та/або проживання (перебування) і проживають (перебувають) в Україні чи за її межами (далі - здобувачі освіти), до закладів освіти за заявою (її сканованою копією чи фотокопією), що подається до закладу освіти одним з батьків, опікуном, іншим законним представником, родичем здобувача освіти або повнолітнім здобувачем освіти нарочно, факсом, електронною поштою, іншими засобами зв’язку чи у будь-який інший спосіб (за вибором заявника); здобуття загальної середньої освіти для здобувачів освіти за будь-якою формою, що може забезпечити заклад освіти та є найбільш безпечною для них. Заяви подаються у довільній формі без надання заявником будь-яких додаткових документів, їх копій (додавання додатків), крім випадків, коли такі документи, їх копії є в наявності та заявник надає їх за власним бажанням. Питання видачі документів випускникам закладів загальної середньої освіти вирішуватимуть заклади освіти, до яких їх зараховано.
Якщо заклад загальної середньої освіти, у якому діти здобували освіту в Україні, здійснює дистанційне навчання, необхідно рекомендувати учням підключитися до нього, це буде найбажанішим, зокрема й із психологічної точки зору. Батьки в цьому випадку мають встановити контакт із закладом освіти, до якого були зараховані діти.
Якщо заклад загальної середньої освіти, у якому діти здобували освіту в Україні, не функціонує або не здійснює дистанційне навчання, необхідно подати заяву про зарахування до будь-якого іншого закладу на території України. Допомогу у виборі такого закладу нададуть департаменти (управління) освіти і науки обласних та Київської міської державних адміністрацій (Список контактів департаментів (управлінь) освіти і науки)
За ініціативою громадських організацій українців в окремих країнах за сприяння органів управління освітою цих країн та місцевої влади можуть бути організовані окремі заклади та класи для переселенців, навчання в яких провадитиметься за державними стандартами та освітніми програмами України. Видача документів про освіту в таких випадках здійснюватиметься Міжнародною українською школою Міністерства освіти і науки України (далі – МУШ) або будь-яким іншим закладом загальної середньої освіти України, з яким громадські організації українців та/або заклади освіти країн перебування мають чи матимуть відповідні угоди про допомогу українським дітям. Всі учні повинні бути у встановленому законодавством України порядку зараховані до МУШ (як учні-екстерни) або іншого закладу освіти. Список керівників закладів освіти, що мають договори з МУШ (Список керівників).
Батьки можуть також звернутися до МУШ із заявою про зарахування на екстернат на індивідуальній основі. Необхідну інформацію розміщено на сайті школи - https://uis.org.ua (в.о. директора Кіріна Олександра Євгенівна, тел. +380672642849, електронна пошта [email protected]). Згідно із законодавством відповідних країн, дітей з України може бути зараховано за заявами батьків до закладів загальної середньої освіти держав перебування (у більшості країн навчання є обов’язковим). Це надасть можливість учням системно продовжити здобуття освіти. Під час воєнного стану дистанційні школи України надають безоплатний доступ до навчання за освітніми програмами України. В усіх випадках діти можуть використовувати для групової чи індивідуальної роботи будь-які онлайн ресурси, насамперед Всеукраїнську школу онлайн (https://lms.e-school.net.ua, є також мобільний застосунок), де розміщено всі навчальні матеріали для учнів 5-11 класів. На сайті Міністерства освіти України розміщено також всеукраїнський розклад (https://mon.gov.ua/ua/vseukrayinskij-rozklad), у якому, зокрема, представлено освітні ресурси для учнів і початкової школи. МУШ також підготувала програми самостійної роботи, де розміщено посилання на електронні підручники та дидактичні/мультимедійні матеріали. Програми самостійної роботи упорядковано по класах та предметах (https://uis.org.ua/methodic).
Під час воєнного стану дистанційні школи надають безкоштовний доступ до навчання. Міністерство освіти і науки України перелік шкіл і організацій, які можуть допомогти дітям і їхнім сім’ям.
Дистанційна «Атмосферна школа» надає безкоштовний доступ до пакету «Слухач» із готовими навчальними матеріалами, що їх можуть використовувати й учителі.
Дистанційна школа «DAR» відкрила навчальну платформу для всіх учнів 7-11 класів.
Академія сучасної освіти «А+» створила онлайн-проєкт для всіх дітей України, які можуть доєднатися до занять у Zооm.
Команда «Jamm School» організувала дистанційну школу для учнів 5-11 класів.
Дистанційна школа «Optima School» відкрила безоплатний доступ до навчальних матеріалів для 1-11 класів. Після реєстрації всі охочі отримають посилання та паролі для входу.
Платформа сучасної освіти «ThinkGlobal Online» доєднує до живих уроків, надає навчальні матеріали та проводить додаткові активності для діток.
Дистанційна школа «Liko Education Online» відкриває безоплатний доступ до навчання на платформі «Liko Education Online» для всіх охочих. Інструкція для реєстрації на навчання (2-11 класи) за посиланням: https://leo.org.ua/.
«Alterra School» відкриває екстернат-платформу. Користувачі зможуть отримати доступ до матеріалів і тестів.
Освітня платформа «OkStudy» розпочала безоплатні та щоденні онлайн-зустрічі з дітьми від 6 років: танці, ігри, англійська мова, перегляд фільмів тощо. Розклад щодня оновлюється в Telegram-каналі.
Комп’ютерна Академія «ШАГ» організувала безкоштовну серію онлайн майстер-класів і тематичних зустрічей для дітей 7-14 років: безпека в інтернеті, створення та перші кроки для заробітку на NFT, розробка ігор з допомогою Construct.
Науковий ліцей Клима Чурюмова відкрив реєстрацію на онлайн-уроки та регулярні щоденні зустрічі дітей із психологом. Програма дає можливість дітям слухати предмети шкільної програми, науково-популярні лекції, авторські курси від вчених, митців, цікаві інтерактиви неформальної освіти та долучатися до мовного клубу. Протягом дня плануються регулярні включення психологів. Діти, які знаходяться за кордоном, можуть продовжити навчання в ліцеї в 1-11 класах, отримати свідоцтва досягнень, табелі та документи про базову та повну загальну середню освіту. Реєстрація: https://forms.gle/fRjAZ55haPf35ZrP7.
Гаряча лінія платформи «Оборона дітей України» в месенджерах WhatsApp, Telegram, Viber: для дзвінків за кордоном – +38 096 989 65 31, для дзвінків в Україні – 095 200 85 73, електронна пошта [email protected].
Центр дистанційної освіти «Джерело» надасть вільний доступ до повного пакету «Слухач» (1-11 класи) для самонавчання. Реєстрація за посиланням: https://cdo.org.ua/.
Проєкт «School Navigator» надасть доступ до записів уроків, а також уроків у режимі реального часу українською та англійською мовами.
Математична онлайн-платформа «GIOS» відкрила безкоштовне підключення до платформи, реєстрація за посиланням: https://gioschool.com/ua.
Науково-дослідницька школа «Базис» спільно з Viber-спільнотою «Школа_інфо» започаткувала освітню ініціативу для учнів системи загальної середньої освіти України.
Всі діти, які були вимушені змінити місце навчання та/або проживання в Україні й перебувають за кордоном, можуть продовжити навчання в закладах загальної середньої освіти України дистанційно або екстерном (на території, де не ведуться бойові дії), а також у Міжнародній українській школі Міністерства освіти і науки України.
Зарахування до закладів загальної середньої освіти здійснюється за заявою (її сканованою копією чи фотокопією), що подається до закладу освіти одним з батьків, опікуном, іншим законним представником, родичем здобувача освіти або повнолітнім здобувачем освіти нарочно, факсом, електронною поштою, іншими засобами зв’язку чи у будь-який інший спосіб (за вибором заявника).
Заяви подаються в довільній формі без надання заявником будь-яких додаткових документів, їхніх копій (додавання додатків), крім випадків, коли такі документи, їхні копії є в наявності та заявник надає їх за власним бажанням.
Батьки учнів, які перебувають за кордоном, можуть звернутися також до партнерів Міжнародної української школи в окремих країнах для зарахування дітей у школу як учнів-екстернів (список додається) або безпосередньо до Міжнародної української школи для зарахування як екстернів (офіційний телеграм-канал МУШ https://t.me/officialmush, тел. +380672642849, електронна пошта [email protected]).
Інформацію на замовлення документів про освіту випускникам можуть подавати як заклади освіти, у яких вони вчились раніше, так і заклади, де діти навчаються зараз.
Орієнтовно в першій половині червня 2022 року державне підприємство «Інфоресурс» планує узгодити з департаментами (управліннями) освіти і науки обласних, Київської міської держадміністрацій, а також регіональними вузлами графіки відвантаження їм документів про базову середню освіту та повну загальну середню освіту, додатків до цих документів та відзнак про досягнення в навчанні для передачі школам та вручення останніми випускникам.
Видача документів про освіту та заповнення додатків до них здійснюється відповідним закладом освіти.
У випадку, якщо на час закінчення навчального року заклад освіти, випускникам якого було замовлено свідоцтва, не функціонує внаслідок збройної агресії російської федерації, видачу свідоцтв та заповнення додатків до них може здійснити інший заклад освіти за місцем перебування випускника (для учнів, які перебувають за кордоном - будь-який заклад освіти в Україні), визначений органом управління у сфері освіти. У цьому випадку в додатку уповноваженою особою закладу освіти, що заповнила додаток до свідоцтва, робиться запис з посиланням на наказ «Додаток заповнено на підставі наказу МОН від 01 квітня 2022 р. № 290».
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 04.02.2014 № 97 (зі змінами), описи документів про освіту не містять вимог щодо наявності печатки закладу освіти як на свідоцтві, так і на додатку до нього.
Питання вручення свідоцтв випускникам, що на день безпосередньої видачі перебуватимуть за кордоном, на цей час проробляються Міністерством освіти і науки та Міністерством закордонних справ.
Так. Дистанційна освіта передбачає підсумкове оцінювання: семестрове і річне. Відповідно до розділу ІІІ Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 08 вересня 2020року №1115, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 вересня 2020р. за №941/35224, підсумкове оцінювання результатів навчання здобувачів освіти може здійснюватися з використанням технологій дистанційного навчання. У методичних рекомендаціях щодо окремих питань завершення 2021/2022 навчального року, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 01 квітня 2022 року № 290, надано роз’яснення стосовно того, як здійснюється семестрове і річне оцінювання у 2021/2022 навчальному році.
Державна підсумкова атестація здобувачів загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році, відповідно до нормативно-правових актів, не проводиться (Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України в сфері освіти» від 24 березня 2022 року №2157-ІХ; наказ Міністерства освіти і науки України від 28.02.2022 №232 «Про звільнення від державної підсумкової атестації учнів, які завершують здобуття початкової та базової загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 03 березня 2022 року за№283/37619). У відповідній графі додатку до документа про освіту робиться запис «звільнений(а)».
Переведення учнів на наступний рік навчання здійснюється на підставі результатів підсумкового (семестрового та річного) оцінювання учнів згідно з рішенням педагогічної ради закладу загальної середньої (пункт2 Порядку переведення учнів закладу загальної середньої освіти на наступний рік навчання, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 14.07.2015 №762 (зі змінами), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 30 липня 2015р. за № 924/27369).
Під час переведення на наступний рік навчання або вибуття із закладу загальної середньої освіти учням, яких було зараховано до першого класу у 2018році та наступних роках, видається свідоцтво досягнень, учням 5–8 та 10 класів видається табель навчальних досягнень.
При здійсненні оцінювання за ІІ семестр зараховувати всі оцінки, які отримав учень (учениця) упродовж цього семестру незалежно від місця навчання: у закладі, де навчався до російського вторгнення; у закладі, де навчається зараз за місцем тимчасового перебування; у будь-якій іншій школі, яка здійснює очне, змішане чи дистанційне навчання або екстернат. Це може бути будь-який заклад загальної середньої освіти, зокрема й приватні заклади освіти, в Україні чи за її межами. Заклади освіти,у яких тимчасово навчались учні, можуть видавати їм інформаційні довідки про період навчання із зазначенням переліку предметів, окремих тем та результатів оцінювання. Крім того, для проведення семестрового та річного оцінювання здобувач освіти може надати інформацію з електронного журналу та щоденника, зокрема електронного,за попереднім місцем навчання.
В окремих випадках (відсутності результатів оцінювання з об’єктивних причин, зокрема у відсутності в учнів з певних обставин можливості долучитися до навчання під керівництвом педагогів; у разі проведення понад 50% уроків з певного предмета у дистанційному форматі; під час оцінювання предметів варіативної складової) за рішенням педагогічної ради закладу, затвердженим відповідним наказом, оцінювання за ІІ семестр учнів 5-8 та 10 класів може здійснюватися не за 12-бальною шкалою, а «зараховано»/«не зараховано».
За відсутності в учнів з числа тимчасово переміщених осіб та з тимчасово окупованих територій задокументованих результатів оцінювання за І семестр річне оцінювання може здійснюватися за результатами ІІ семестру. За відсутності в учнів результатів підсумкового оцінювання за ІІ семестр річне оцінювання може здійснюватися за результатами І семестру з урахуванням поточного оцінювання в ІІ семестрі.
У разі відсутності результатів річного оцінювання після завершення навчання за освітньою програмою закладу освіти учень має право до початку нового навчального року пройти річне оцінювання.
Електронні версії підручників знаходяться у вільному доступі в електронній бібліотеці Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» за посиланням: https://imzo.gov.ua/pidruchniki/elektronniversiyi-pidruchnikiv/.
Українське видавництво «Ранок» спільно з Міністерством освіти і науки України та European Educational Publishing Group надає вільний доступ до українських підручників для всіх учнів, які знаходяться в Європі.
Методичні та інформаційні матеріали для вчителів містяться на офіційних сайтах Міністерства освіти і науки України в розділі «Загальна середня освіта» (https://mon.gov.ua/ua/tag/zagalna-serednya-osvita), Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» (https://imzo.gov.ua/), порталі Освіторія (https://osvitoria.media/experience/) тощо.
Усі навчальні програми для закладів загальної середньої освіти України розміщено на сайті Міністерства освіти і науки України за посиланням https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi.
Спільно з компанією Google Україна створено Всеукраїнський онлайн розклад для учнів 1-11 класів. Інтерактивний розклад містить посилання на матеріали з різних ресурсів (Всеукраїнська школа онлайн, телеуроки, підручники тощо) для предметів згідно з календарно-тематичним плануванням.
Всеукраїнська школа онлайн — це платформа для дистанційного та змішаного навчання учнів 5-11 класів та методичної підтримки вчителів. Для зручності розроблено мобільний застосунок Всеукраїнської школи онлайн. Платформа містить відеоуроки, тести та матеріали для самостійної роботи з 18 предметів, методичні рекомендації та приклади застосування сучасних освітніх технологій. Платформа також містить «Кабінет вчителя», з допомогою якого вчителі можуть організовувати віртуальні класи, запрошувати учнів до перегляду курсів, влаштовувати дискусії для обговорення окремих тем та відстежувати прогрес у навчанні кожного учня і методичні матеріали з організації змішаного та дистанційного навчання на базі Всеукраїнської школи онлайн (https://drive.google.com/file/d/1AJRIVq76cdEtVjo6R_8SOytbvEbaUyrH/view).
На порталі «Освіторія» розміщено Інструкцію з організації навчання на базі ВШО, зокрема в перекладі на європейські мови (https://osvitoria.media/news/instruktsiyi-z-organizatsiyi-navchannya-na-bazi-vsho-ukrayinskoyu-anglijskoyu-frantsuzkoyu-rumunskoyu-ugorskoyu-nimetskoyu-ta-italijskoyu-movamy/.
На сайті Міністерства освіти і науки України розміщено рубрику «Українським школам за кордоном» (https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-materiali-ukrainskim-shkolam-za-kordonom).
У цьому розділі містяться Стандартизовані вимоги до рівнів володіння українською мовою як іноземною (А1-С2).
Крім того, Кабінет Міністрів схвалив Концепцію Державної цільової національно-культурної програми забезпечення всебічного розвитку і функціонування української мови як державної в усіх сферах суспільного життя на період до 2030 року, що передбачає запровадження іспиту на рівень володіння державною мовою, зокрема сертифікаційного іспиту з української мови для іноземців, які виявили бажання вивчати українську мову.
Державною службою якості освіти України (далі – Служба) в межах проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe), який є проєктом міжнародної технічної допомоги, що реалізується компанією Alinea International, розроблено новий освітній ресурс https://refugee-ed.sqe.gov.ua/to-the-parents-of-children-who-were-forced-to-leave-ukraine/
На цьому сайті батьки дітей, які перебувають за межами України, знайдуть відповіді на найпоширеніші запитання щодо організації освітнього процесу для своїх дітей, оцінювання, переведення у наступний клас чи отримання документів про освіту.
Випускники закладів загальної середньої освіти, які перебувають за кордоном, можуть отримати документи про базову середню та повну загальну середню освіту в закордонних дипломатичних установах України в країні перебування.
Це врегульовано Порядком міжвідомчої взаємодії з питань вручення здобувачам освіти, які перебувають за межами України, документів про базову середню освіту та повну загальну середню освіту, виданих в умовах воєнного стану в Україні, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки та Міністерства закордонних справ України №538/192 від 9 червня 2022 року.
Порядок визначає механізм вручення випускникам, які перебувають за межами України, документів про базову та повну загальну середню освіту та додатків до них, виданих закладами освіти впродовж дії воєнного стану в Україні чи окремих її місцевостях, оголошеного у встановленому порядку.
Детальніше за посиланням https://cutt.ly/pKgz9xy
Центр креативних технологій для тінейджерів TUMO Kyiv запустив онлайн-платформу, яка надасть можливість українським підліткам навчатися технологіям та дизайну незалежно від обставин та місцезнаходження. А всі витрати беруть на себе представники відповідального бізнесу. Реєстрацію першого потоку в TUMO Kyiv в режимі ONLINE завершено, студенти почали навчання.
Всі тінейджери з України, віком від 12 до 18 років, запрошується на реєстрацію на наступні потоки.
Навчання проходитиме за 7 напрямками: програмування, 3D-моделювання, анімація, кіновиробництво, графічний дизайн, розробка ігор, музичний продакшн.
Засновник TUMO Kyiv Артур Гарслян акцентував увагу на тому, що доступ до якісного навчання – важливий крок, щоб полегшувати підліткам процес адаптації до складних реалій та повертати їм відчуття звичного комьюніті, творчої сім’ї. “В першу чергу ми хотіли повернути частинку нормального життя українським підліткам, які були вимушені покинути свої домівки та не мають змоги долучитись до навчання оффлайн. Ми адаптували наші основні напрямки для навчання онлайн, і тепер українські тінейджери можуть отримувати якісну креативну освіту, незалежно від того, де вони знаходяться фізично”, – заявив Артур Гарслян.
Отже, родини студентів не будуть оплачувати навчання - за них це роблять представники відповідального бізнесу. “Ще до війни ми ставили перед собою задачу надавати можливості всім тінейджерам. У TUMO Kyiv з самого відкриття існувала соціальна програма, і ми вже надали освіту майже 500 студентам, які знаходились у складних життєвих обставинах. Я робив цей внесок у розвиток майбутнього України як відповідальний бізнесмен. Соціальна квота навчання TUMO Kyiv в режимі ONLINE становить 100%. Це неможливо було зробити самотужки, і я дуже вдячний нашим партнерам за допомогу у фінансуванні. Адже це підтримує наших студентів та їхні родини у непрості часи”, – розповів засновник Артур Гарслян.
Довгострокова мета TUMO в Україні – забезпечити кожного українського підлітка можливістю отримати додаткову освіту у затребуваних сферах сучасних технологій та цифрового мистецтва: в оффлайн- і онлайн-форматах.
TUMO є міжнародною франшизою, центр креативних технологій, який розкриває потенціал тінейджерів у Єревані, Парижі, Ліоні, Берліні та інших містах, а з 2021 року – і в Києві. Основні напрямки навчання: програмування, анімація, кіновиробництво, графічний дизайн, розробка ігор, музичний продакшн, 3D-моделювання та робототехніка.
Міжнародна українська школа (МУШ);
Дистанційна школа «Optima School»;
Дистанційна школа «Атмосферна школа»;
Дистанційна школа «DAR»;
Дистанційна школа для учнів 5-11 класів «Jamm School»;
Платформа сучасної освіти «ThinkGlobal Online»;
Дистанційна школа «Liko Education Online»;
Відкрито екстернат-платформу у школі «Alterra School»;
Комп‘ютерна Академія «ШАГ»;
Науковий ліцей Клима Чурюмова;
Онлайн-проєкт для всіх дітей України, які можуть доєднатися до занять у Zооm, розроблений Академією сучасної освіти «А+»;
Науково-дослідницька школа «Базис»;
Математична онлайн-платформа «GIOS»;
Центр дистанційної освіти «Джерело»;
Онлайн школа School To Go;
Міжнародна онлайн школа M'Andryk Online International School та інші.
Більшість цих закладів мають різні умови та варіанти зарахування дітей на навчання. У тому числі підготовлені упорядковані за класами та предметами програми самостійної роботи, де розміщено посилання на електронні підручники та дидактичні/мультимедійні матеріали тощо.